Актуално

Национален план за интеграция




неделя, 28 ноември 2010 г.


Въведение Достъпът до образование и наличието на подкрепяща среда за деца с увреждания, които имат специални образователни потребности (СОП) са предпоставки за равнопоставеност и равни възможности пред хората с увреждания на трудовия пазар и за пълноценното им участие в живота. В момента в България значителен брой деца с увреждания не получават образование или се обучават в домовете си чрез индивидуална форма на обучение. Така те са лишени от възможността да общуват със своите връстници, да бъдат самостоятелни и равнопоставени. В резултат на това голяма част от техните възможности и социалните им умения остават недостатъчно развити. Дългосрочните последици от такъв подход са трайна социална изолация, неконкурентноспособност на пазара на труда, неумение за справяне с житейски ситуации. Както отглежданите в семейства, така и настанените в специализирани институции деца с увреждания, често са обект на дискриминационно отношение и на остарели обществени нагласи. В съществуващите нормативни актове в българското законодателство са регламентирани необходимите базисни предпоставки за интегриране на деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания в системата на народната просвета. Същевременно, разписаните в Закона за народната просвета задължения на общообразователните детски градини и училища да приемат тези деца (чл. 21 и чл. 27, обн. в ДВ, бр. 90 от 24.09.2002 г.), на практика не гарантират тяхното обучение поради липсата на подкрепяща среда. Това обуславя необходимостта от създаването на Национален план за интегриране на деца с увреждания, които имат специални образователни потребности в системата на народната просвета. Националният план се разработва в изпълнение на параграф 34 от Преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, обхваща периода от 01.01.2004 г. до 01.01.2007 г. и се актуализира в края на всяка учебна година. Той е насочен към децата с физически, сензорни, интелектуални, езиково-говорни нарушения, множество увреждания, които имат специални образователни потребности. Планът е насочен и към работещите в системата на народната просвета, във висшите училища, в регионалните инспекторати по образованието, в дирекциите за социално подпомагане, в системата на здравеопазването и социалната политика, в местните власти, в неправителствените и други организации, имащи отношение към интегрираното обучение, и към родителите. Националният план е документ, който отразява държавната политика по отношение на децата със специални образователни потребности и очертава пътя на промяната в областта на образованието им с оглед интегрирането им в системата на народната просвета. В него са формулирани ценности, принципи и цели, мерки и отговорности за тяхното осъществяване, сроковете и необходимите ресурси за постигането им. Основа на настоящия план са базисни международни документи за човешките права, а именно - Конвенцията на ООН за правата на детето, която e ратифицирана и е станала част от вътрешното ни законодателство, Стандартните правила на ООН за равнопоставеност и равни шансове за хората с увреждания, Декларацията от Саламанка – Испания, за образование при специални потребности. Предмет на Националния план за интегриране на деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания в системата на народната просвета са: 1. включването на деца със специални образователни потребности, независимо от вида и степента на увреждането им в учебния процес във всички видове училища и детски градини от системата на народната просвета; 2. конкретните ангажименти на държавни и общински структури за осигуряване на необходимия и достатъчен ресурс във всички видове училища и детски градини, в които се обучават или се очаква да се обучават деца със специални образователни потребности, независимо от вида и степента на увреждането им; 3. методиката за прогнозиране и планиране на конкретните социални случаи, в които ще се прилагат интегрирани форми на обучение, респективно финансиране на дейностите; 4. методиката за адаптиране на училищната среда до степен на подкрепяща среда; 5. сроковете и отговорностите за привеждане на нормативните актове в системата на народната просвета в съответствие с чл.21, ал.1 и ал. 2 ; чл.27, ал.1 и ал. 2 от Закона за народната просвета; 6. сроковете и отговорностите за изработване и въвеждане на програми за интегрирани форми на обучение; 7. възлагането на контролни функции за изпълнение на вменените отговорности на Национален обществен съвет и областни обществени съвети за интегрирано обучение. Определение на интегрираното обучение* Образованието чрез интегрирано обучение е стратегия, насочена към постигане на основната цел за развиване на включващо общество, което позволява на всички деца и възрастни, независимо от техния пол, възраст, способности, етническа принадлежност, увреждане или ХИВ-статус да участват в него и да имат принос. Образованието е право на всяко дете и в този смисъл интегрираното обучение се стреми да осигури достъп на всички деца до съответното подходящо достъпно и ефективно образование в тяхната общност. Това образование започва в семейството и обхваща формални и неформални инициативи за образование в рамките на общността. То е и подход, който поставя детето в центъра на образователния процес и признава, че децата са отделни личности с различни потребности от обучение. Интегрираното обучение е процес, при който детето независимо от вида на увреждането е включено в общата образователна среда. Това се осигурява чрез изграждането и функционирането на подкрепяща среда, която включва подходящи архитектурни и социално-битови условия, индивидуални образователни програми, екип за комплексно педагогическо оценяване, специални учебно-технически средства и апаратура, дидактически материали и помагала. В този смисъл интегрирането на децата с увреждания е процес, който изисква изпълнението на редица дейности, насочени към промяна на законодателството, ресурси и осигуряване, промяна на обществените нагласи, промяна на подхода в училище, подкрепени активно от родителите и обществеността. Принципи на интегрираното обучение F всяко дете има право на равен достъп до образование; F всяко дете е уникална личност със своите качества, интереси, способности и образователни потребности; F всяко дете със специални образователни потребности има право на достъп до обикновените детски градини и училища, които трябва да му осигурят обучение, насочено към детето и неговите потребности; F всяко дете със специални образователни потребности има право да се обучава по индивидуални образователни програми, съобразени с неговите възможности и потребности; F обикновените детски градини и училища, в които са интегрирани деца със специални образователни потребности, създават толерантно общество и постигат образование за всички. Цели Основна цел: Поетапно въвеждане на интегрирано обучение на деца със специални образователни потребности в системата на народната просвета Оперативни цели: 1. създаване на институционални механизми за координация, контрол, наблюдение и оценка на изпълнението на плана; 2. създаване на подкрепяща среда в детските градини и училищата за включване на деца със специални образователни потребности в образователния процес; 3. постигане на промяна на нагласите в обществото в подкрепа на интегрираното обучение; 4. промяна на законодателството; 5. обучение и квалификация на педагогически и управленски кадри за работа с деца със специални образователни потребности в обща образователна среда; 6. извършване на оценка на специалните детски градини и училища с оглед създаване на ресурсни центрове за подпомагане на интегрираното обучение; 7. ранно въздействие и интегриране на деца със специални образователни потребности. Институции, ангажирани с интегрирането на деца със специални образователни потребности - отговорности и функции 1. Държавни институции 1.1. Министерството на образованието и науката: - създава Национален обществен съвет за координация, наблюдение, анализ и оценка на политиката за интегриране на децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания в системата на народната просвета; - чрез регионалните инспекторати по образованието създава областни обществени съвети за наблюдение, анализ и оценка на интегрираното обучение на общинско ниво; - осъществява наблюдение на резултатите от пилотните проекти и разпространение на добрите практики; - разработва нормативни актове за ресурсно осигуряване на интегрираното обучение; - инициира и координира работата по осъществяването на оценка на системата от специални детски градини и училища в страната; - чрез регионалните инспекторати по образованието създава и ръководи екипи за комплексно педагогическо оценяване и ресурсно подпомагане на интегрираното обучение; - осигурява методическа помощ, координация и контрол на екипите в детските градини и на училищните екипи, които работят с деца със специални образователни потребности; - съвместно с висши училища разработва система за квалификация на педагогическите кадри, които ще осъществяват интегрираното обучение; - организира дейности по разработването на методики за оценяване на специални образователни потребности; - организира обучение на експерти от регионалните инспекторати по образованието, общинските ръководства и общинските образователни отдели по проблемите на интегрираното обучение; - осигурява подпомагане на интегрираното обучение от ресурсни учители; - разработва програми и пилотни проекти за адаптиране на детските градини и училищата за нуждите на децата с увреждания; - чрез регионалните инспекторати по образованието, съвместно с отделите по образование към общините, осъществява информиране и консултиране на деца с увреждания и техните родители; - организира дейности в детските градини и училищата за изграждане на положителни нагласи към интегрираното обучение; - организира дейности по консултиране и професионално ориентиране на деца със специални образователни потребности. 1.2. Министерството на труда и социалната политика: - осигурява средства от фонд “Рехабилитация и социална интеграция” и от други фондове за развиване на услуги за социална рехабилитация, за технически помощни средства и др.; - осигурява ресурси по програма “Личен асистент”; - чрез своите дирекции за социално подпомагане участва в областните обществени съвети и в организирането и координирането на дейности, свързани с интегрираното обучение на общинско ниво; - осигурява средства за личен бюджет на детето с увреждане, който покрива индивидуалните му потребности; - осигурява участието на свои специалисти в екипите за комплексно педагогическо оценяване към регионалните инспекторати по образованието; - чрез своите местни структури предоставя информация и консултации на родителите на деца с увреждания за социалните услуги, интегрираното обучение и правата на децата; - представя пред Националния обществен съвет чрез своя представител/представители шестмесечни доклади за изпълнението на възложените му задачи по плана, съгласно заложените показатели. 1.3. Министерството на здравеопазването: - променя нормативните си актове в съответствие с новите изисквания за грижи и услуги за деца с увреждания – създаване на нова система на оценяване на уврежданията; - чрез районните центрове по здравеопазване участва в областните обществени съвети и в организирането и координирането на дейности, свързани с интегрираното обучение на общинско ниво; - осигурява участието на свои специалисти в екипите за комплексно педагогическо оценяване към регионалните инспекторати по образованието; - чрез районните центрове за здравеопазване и с участието на Националната здравно-осигурителната каса организира и координира дейности, свързани с превенция, ранна диагностика и рехабилитация на увреждането; - предоставя информация за децата с увреждания – медицинска и рехабилитационна; - организира система за обучение и квалификация на лекарите за прилагане и на социалния подход към уврежданията; - представя пред Националния обществен съвет чрез своя представител/представители шестмесечни доклади за изпълнението на възложените му задачи по плана, съгласно заложените показатели. 1.4. Държавната агенция за закрила на детето: - създава единна информационна система за деца с увреждания на възраст от 0 до 18 години; - участва в разработването на проекти и програми, подпомагащи осъществяването на интегрираното обучение; - осъществява наблюдение върху спазването правата на децата с увреждания; - разработва стандарти за качеството на услуги за деца с увреждания; - извършва оценка на специализираните институции за деца с увреждания и качеството на услугите, предоставени в тях; - представя пред Националния обществен съвет чрез своя представител/представители шестмесечни доклади за изпълнението на възложените му задачи по плана, съгласно заложените показатели. 2. Местни институции 2.1. Общини: - участват в организирането и ресурсното осигуряване на подкрепяща среда за образованието на децата със специални образователни потребности; - общинските ръководства и отделите по образование участват в обучителни програми за запознаване с концепцията за интегрираното обучение; - участват в областните обществени съвети и в организирането и координирането на дейности, свързани с интегрираното обучение на общинско ниво; - участват в създаването на екип за комплексно педагогическо оценяване за ресурсно подпомагане на интегрираното обучение на деца със специални образователни потребности на своята територия и осигуряват помещения за функционирането му; - извършват оценка на социалните дневни центрове с цел превръщането им в ресурсни центрове за подпомагане на интегрираното обучение на деца с увреждания. 3. Юридически лица с нестопанска цел: - предоставят услуги за интегрирано обучение, които отговарят на държавните критерии и стандарти и кандидатстват за тяхното финансиране пред международни, държавни и местни източници; - разработват и реализират, съвместно с Министерството на образованието и науката и/или с местните власти, проекти и програми за интегрирано обучение на деца със специални образователни потребности; - участват в наблюдението върху спазването правата на децата с увреждания; - участват в оценката на състоянието на специалните училища с оглед създаване на ресурсни центрове; - инициират и участват в дейности по промяна на нормативните актове, свързани с интегриране на децата със специални образователни потребности; - участват, чрез свои представители в Националния и областните обществени съвети като представят шестмесечни доклади за участието им в изпълнението на дейностите по плана. Институционални механизми за координация, контрол, наблюдение и оценка на изпълнението на плана За изпълнението на плана Министерството на образованието и науката създава Национален обществен съвет, а чрез регионалните инспекторати по образование и областни обществени съвети. Натоварените с функции по изпълнението на плана институции и неправителствени организации осъществяват регулярни работни срещи за координация, анализ и оценка на изпълнението на плана. Ангажираните организации и областните обществени съвети изготвят шестмесечни доклади за изпълнението на плана, съгласно заложените показатели, които представят на Националния обществен съвет. Последният изготвя обобщен доклад, който представя на министъра на образованието и науката. Използваното в този документ понятие “интегрирано обучение” включва и смисъла, влаган в понятието “включващо обучение

1 коментара:

Unknown on: 12 януари 2011 г. в 5:21 каза...

Децата без увреждания - все по-често се коментират като малоумни,не могат да пишат,не могат да четат / по-скоро не искат /,не са мотивирани да посещават училищата си,и т.н.т.Учители и преподаватели пък се оплакват,че децата "не вдяват", та и не щат изобщо да слушат,всеки си прави по време на часове, какво то си иска и т.н.т
Това става въпрос,уж за "нормални" .. Но и това не толкова интересно,по-интересно е как с Ваши фондации и тем подобни "проекти" ще накарате един учител за същите мизерни пари да се занимава с олигофрени в класа си ???
Това направо само с магия може да стане или друг вариант - само под дулото на ПУШКА

Публикуване на коментар

 

Лектори

Copyright © 2012 • Ресурсен център - Перник • Всички права са запазени и са обект на авторско право